måndag 26 maj 2014

Dagen efter valdagen!

Dagen efter valdagen! Vilket antiklimax. När jag vaknar på morgonen är det blandade känslor. Det är utmattning efter en intensiv EP-valrörelse. Ingen stress över att behöva dela ut massor med flygblad. Ingen människa att jaga för att få fler röster. Valresultatet är satt. Folket har sagt sitt. Det enda som återstår är att se hur personkryssen går. Vem blir skickad till Bryssel? Jag är glad att vi nådde 6,5% av rösterna (i Valu fick vi 6,2%). Det är en framgång för både partiet och partiledare Annie Lööf. Samtidigt är det hemskt att läsa om de höga procentuella siffror som högerextrema partier runt om i Europa fått. I Frankrike har Front National blivit STÖRSTA parti! Det är en skrämmande verklighet vi vittnar om. När alla tankar har lagt sig ska jag skriva en analys av valresultatet. Finns mycket att fundera på. Två nya partier kommer in (F! och SD) och ett åker ur (PP).

SVT:s vallokalsundersökning
Valdagen var också speciell. Det var en dag som inleddes med känslan "lugnet-före-stormen". Jag började med en lunch med lillsyrran och gick sedan till min vallokal för att rösta. Därefter gick vi och handlade in presenter till mamma för Morsdag.

Gissa vem jag röstade på?

Eftermiddagen gick åt att vila och dekorera valvaka-lokalen så gott det gick. Valvakan tillbringades på Restaurang Kina Thai i studentområdet Ryd. Bland de som närvarade hade vi Kommunalråd Muharrem Demirok med familj, samt tidigare riksdagsledamoten i länet Roland Larsson med familj. Centerstudenter fanns så klart på plats, med inköpta grisar med knorren kvar!

Centerstudenternas bord

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar