tisdag 6 maj 2014

19 dagar kvar till EU-valet!



19 dagar kvar till EU-valet! Sitter nu och förbereder mig inför veckans tre debatter, i tre olika städer: Linköping, Jönköping och Eskilstuna.

Det jag funderar på när jag läser på inför dessa debatter är att när jag väl står i panelerna med alla andra partier, kan det ibland kännas konstigt att vi alla är där samtidigt. Vi har några partier som vill förbättra EU. Men vi har även några partier som vill att Sverige går ur EU-samarbetet. För mig visar det här på två tydliga riktningar, en som vill gå framåt och en som vill gå bakåt i utvecklingen.

Jag vill prata om hur vi kan förbättra EU, hur vi kan få mer makt till medborgarna, hur vi ska utveckla den fria rörligheten, hur vi ska klara miljö- och klimatutmaningarna, hur vi ska bekämpa arbetslösheten, hur vi får människor att med gemensam kraft förändra EU i rätt riktning. Jag tror oerhört mycket på den potential som EU har för att underlätta för människors vardag. Självklart är inte EU felfri. Än finns det utmaningar. Men det vore fel att säga att EU inte behövs.

Den grupp som vill att Sverige lämnar EU består av två partier, Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna. Igår fick vi även veta, i SVT:s program Toppkandidaterna, att Socialdemokraternas europaparlamentariker och toppkandidat, Marita Ulvskog, vill att Sverige lämnar EU. I direktsändning berättade hon att om det hade varit val idag hade hon röstat nej till att gå med EU.

Jag ser inte var V eller SD (eller S toppnamn Ulvskog) får sin fakta ifrån när de hävdar att varken svenska folket eller Sverige gynnats av att vara med i EU. Jag ser ett Sverige som, tack vare EU, har en ökad välfärd, ett Sverige där människor har större möjlighet att förflytta sig över gränser, ett Sverige där alltfler människor får chansen att studera, arbeta eller bo var de vill inom EU.

Med Centerpartiet i Europaparlamentet kan vi, tillsammans med likasinnade liberala partier vara en stark kraft för att förändra EU i rätt riktning. Genom att utgå från den enskilda människan och verka med gemensam kraft där det behövs (exempelvis miljö- och klimatfrågor), stakar vi ut en långsiktigt hållbar väg för Europa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar