måndag 5 maj 2014

20 dagar kvar till EU-valet!


20 dagar kvar till EU-valet! Det innebär mindre än tre veckor kvar till EU-valet.

Har du koll på vem du ska rösta på? Här nedanför kan du kortfattat läsa om vilka frågor jag kommer att driva om jag blir invald i EU-parlamentet:


Ett öppet och solidariskt EU. 

För mig handlar EU om fred och demokrati, handel och fri rörlighet, krafttag för miljö och klimat, samt gemensamma insatser mot organiserad brottslighet. Jag tror på ett EU där människor kan påverka sina liv och där orättvisor kan utjämnas vare sig man bor i Ydre eller Bryssel.

Rätten att arbeta, studera, leva eller pensionera sig i ett annat EU-land ska inte begränsas på grund av vem du är eller var du är född.

EU ska ha ett gemensamt asylsystem som ska vara generöst och humant. Det måste finnas legala vägar in i EU för att söka asyl. Sverige ska inte göra mindre, fler måste göra mer.

Jag vill även se ett EU som trimmas till att fokusera på den politik som kräver gränsöverskridande samarbeten och där EU har de rätta kompetenserna. Allt som kan lösas på lokal eller regional nivå ska lösas där. Makten ska ligga så nära medborgarna som möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar