onsdag 7 maj 2014

18 dagar kvar till EU-valet!


18 dagar kvar till EU-valet! Idag var jag på plats på Linköpings Universitet tillsammans med Centerstudenter och kampanjade för ett öppnare, friare och grönare EU. Migrationsminister Tobias Billström som också var på besök på universitetet gjorde ett stopp hos oss och körde lite "Beer Pong" för Ett Öppnare Europa!

Under de timmarna jag var på universitet fick jag med mig några tankar. Jag befann mig på akademisk mark. Pratade med studenter. Jag var pepp och glad. Men även besviken. Några studenter jag pratade med hade inte tänkt rösta i EU-valet men det övertalade jag dem att göra (även blankt är ok). Många jag pratade med visste inte heller vad EU gjorde. Jag förklarade kort vad EU gjorde och sa åt dem att våga fråga mer. Mest förvånad blev jag när några studenter inte ens var medvetna om att det snart skulle ske EU-val eller att det ens existerade.

Jag vill att ALLA som känner igen sig i denna beskrivning ska ta sig en funderare. Vad beror detta på? Är det av ointresse, lathet eller helt enkelt för att man inte haft tillfälle att sätta sig in i frågan? Aldrig vågat fråga? Oavsett svaret får ni gärna kontakta mig om ni vill veta mer, om varför EU är viktigt, vad Centerpartiet står för eller vad jag som kandidat tänker driva för politik om jag blir invald. Maila till julie.tran@centerpartiet.se så ska jag förklara. Det är så viktigt att vara med och påverka i detta viktiga val. Sveriges Radio har i övrigt gjort en väldigt enkel men tydlig grafik över hur EU påverkar din vardag. Se här.

Använd din rösträtt! Ta inte den här rösträtten för givet. För några decennier sedan skulle inte ens kvinnor få rösta. Idag började dessutom förtidsröstningen. Kontakta länsstyrelsen eller kommunen om du inte fått hem ditt röstkort än. Använd din rösträtt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar