torsdag 6 januari 2011

Vad vet vi egentligen om andra länder?


Jag har funderat länge på att skriva om händelser utanför Sverige men Valet 2010 krävde att jag lade ner det mesta av min tid på inrikes nyheter. Och efter valet visste jag inte riktigt var jag skulle börja...

Internationella händelser har alltid intresserat mig och det finns så mycket att skriva om. Var börjar man? Eftersom jag måste börja någonstans, väljer jag att inleda med en tillbakablick av 2010 i världsnyheter:
  • Haiti drabbades av en jordbävning med magnituden 7,0 på momentmagnitudskalan (cirka 7,8 på richterskalan). Och enligt en fransk expertrapport är FN-anställda på Haiti den troliga smittkällan för koleraepidemin som tagit över 2000 människoliv i landet.
  • BP utlöste Nordamerikas största miljökatastrof hittills när deras olja läckte ut i den Mexikanska golfen.
  • Vulkanutbrottet vid glaciären Eyjafjallajökull på Island skapade kaos i den internationella flygtrafiken.
  • Spanien vann Fotbolls-VM 2010 (+ vuvuzelas och Shakiras låt Waka waka)
  • Översvämmningen i Pakistan var en av de största naturkatastroferna ett land drabbats av. Även om antalet döda inte var lika högt som i Haiti, är den materiella förödelsen där vattnet dragit fram desto större.
  • Frankrikes President Nicolas Sarkozy ville utvisa alla romer ur landet. Detta ledde till stora konflikter med EU, särksilt med EU-kommissionären Vivianne Reding som liknade Sarkozys utvisning av romer med deporteringarna under andra världskriget...
  • Fredspristagaren Aung San Suu Kyi som hade suttit i husarrest i flera år släpptes ut i lagom tid efter att militärregimen hållt sitt odemokratiska val.
  • USA skrev historia när President Barack Obama fick med sig kongressens representanthus till att rösta ja till sin sjukvårdsreform. På julaftonen, antog den amerikanska senaten det lagförslag som ger sjukförsäkring till tiotals miljoner amerikaner som tidigare varit oförsäkrade.
  • Kina förbjöd den fängslade demokratikämpen Liu Xiaobo att åka till Oslo för att ta emot sitt fredspris. Resultatet blev att stolen Xiaobo skulle ha suttit på förblev tom under hela ceremonin. (Ordet stol censurerades på nätet i Kina)
  • Wikileaks grundare Julian Assange, blev troligen världens mest jagade man efter att ha lagt ut sekretessbelagda uppgifter på wikileaks hemsida, uppgifter eller hemligheter som skulle skada USA:s anseenede och internationella förbindelsesr. Samtidigt som han misstänktes för våldtäkt i Sverige, jagades han av USA för troligt spioneri.
  • Mark Zuckerberg, Facebooks grundare, blir Time Magazines Person of the Year.

Självklart hände miljontals andra saker också, men detta var de stora världsnyheterna jag minns...=)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar