tisdag 4 juni 2013

Älska det du gör!

Rubriken "Älska det du gör" var utgångspunkten för mitt blogginlägg. Men referensen till den rubriken kommer ni inte att förstå förrän vid slutet av detta blogginlägg.... Så häng på....

Allt började för några månader sen, närmare sagt i februarimånad då jag var på ett evenemang som hette Ung Dialog, ett arrangemang av Linköping Kommun, där ungdomar fick träffa politiker, men där politkernas enda roll var att lyssna. Jag var där som politiker (sitter i omsorgsnämnden). Jag fick med mig mycket kloka saker men det jag vill komma till var att den dagen avslutades med en inspirationsföreläsning av en viss ung herre som hette David Törner. Vid den tiden visste jag inte att våra vägar skulle korsas månader senare.

När aprilmånad kommer får jag ett meddelande av en nära vän som säger att han känner någon som jag borde träffa. Jag är alltid öppen för att träffa nya människor så jag tackar självfallet ja till denna träff. Den första maj blev dagen för vår träff. Det visar sig att personen jag ska träffa är David Törner!

Det blev en trevlig och intressant träff. Samma dag visade David mig, min vän och min sambo sin nyinvigne Vasa Valley kvarter, som han grundat med fyra andra vänner. Vasa Valley är alltså en slags mini-mini version av Silicon Valley, där de lockar till sig kreativa entreprenörer som behöver ett kontor/en lokal.

 
Fr. v. Viktor Grindestam, David Törner, Tuncay Deniz, Alexander Grindestam


Några dagar senare i maj ser jag ett intressant blogginlägg som en klasskamrat delat. Den handlade om prestationsångest, och var väldigt intressant och jag kände igen mig mycket i artikeln och lärde mig massor. Jag började även läsa andra artiklar som bloggaren Hampus skrivit och fann att bloggen tog upp  många användbara tips om hur man lyckas i livet. Jag upptäckte sen att bloggen hette Framgångsbloggen - passande!

I alla fall så fortsatte tiden att löpa på och i juni kommer vi till den dag som ledde till detta blogginlägg. Den 3 juni får jag en inbjudan av David Törner till en föreläsning på Vasa Valley. Utan att veta vad det är för föreläsning så tackar jag ja. Det kändes bara som nåt som jag inte kunde missa. Jag fick med min kusin på det också.

Väl där, på Vasa Valley, möter jag vid ingången mannen bakom Framgångsbloggen, Hampus, tillsammans med sin vapendragare, Martin som driver Alfabloggen. Det visade sig att det var de som skulle hålla föreläsningen. Vilket sammanträffande att jag skulle möta personen bakom det blogginlägg som inspirerade och hjäpte mig att kanalisera min prestationsångest till en positiv drivkraft.

Fr. v.  Hampus Bergqvist, Martin Anderson

Ämnet de tog upp var: Hur blir man framgångsrik? De lanserade samtidigt sin bok Fuck Svenssonliv (som ej var färdig och som endast hade ett kapitel än så länge). Och det är här min rubrik kommer in. De talade om tre avgörande principer för formulan framgång+lycka. Dessa tre principer var:
  • Du måste göra det du älskar
  • Du måste göra det jävligt bra
  • Du måste ha extrem uthållighet
Kort och gott men jävligt effektivt (om man ska använda deras språk...!)

När jag reflekterar på det jag hört under föreläsningen får jag en enorm drivkraft att fortsätta grotta ner mig i migrationsfrågor som är mitt största intresseområde just nu, vilket det också har varit sedan en längre tid (så inte bara för att min masteruppsats behandlar det ämnet). Men det jag tyckte var intressant var hur alla dessa unika och enstaka händelser som hänt nu under våren flätades samman till denna föreläsning, vilket utmynnade i att jag blev jättepeppad på att göra det jag verkligen brinner för: mänskliga rättigheter kopplat till migrationsfrågor. En annan sak var att jag också insåg att jag hade börjat på denna bana lite smått innan. Dagen innan föreläsningen skrev jag ett kort blogginlägg om det som intresserade mig mest: migration.

Det känns som om jag är på rätt väg att lyckas. Nu är det uthålligheten som gäller.

Tack för den bekräftelsen David, Hampus, Martin, Vinwar, Samuel och alla ni som lett mig till denna "uppenbarelse"!



2 kommentarer:

  1. Älskar du migrationsfrågor, gråtta ner dig och lär dig mer och mer och mer och mer så är det inget som kan stoppa dig. :D

    Det var sjukt kul att träffas i går och du är verkligen på rätt väg. Om du slutar som migrationsminister, författare, grym myndihetsanställd eller vad som helst spelar ingen roll. Bara du satsar på det som gör dig sjukt taggad så kommer du att vinna i livet!

    Lycka till och hatten av för ett bra inlägg! :)

    /Hampus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Det var riktigt otippat men kul att träffa dig också. Det ska bli jättekul att få fortsätta följa din blogg och följa din och Martins resa med boken.

      /Julie

      Radera