fredag 15 juli 2011

Årets hittills största utrikespolitiska händelse



För snart en vecka sedan kom jag hem från Almedalsveckan på Visby. Jag âkte dit som representant för Utrikespolitiska föreningen Linköping. Förutom allt nätverkande och alla intressanta seminarier jag varit på är det särskilt en debatt jag vill belysa.

Utrikespolitiska förbundet (UFS) hade tillsammans med Utrikespolitiska institutet anordnat en debatt med de våra ungdsomsförbund (cuf, muf, ssu, luf, kdu, sdu, ung vänster och grön ungdom). Debatten handlade mestadels om framtidens utrikespolitik eller rättare sagt Sveriges utrikespolitik. Aftonbladets Anders Lindberg gav debatten hela 4+. Han noterade också att det fanns en hel del skillnader mellan de olika ungdomsförbunden.

Innan debatten började inledde UFS tidigare ordförande Fridan Vernsdotter med att konstatera att årets hittills största utrikespolitiska händelse var och är fortfarande Den arabiska våren. Detta baserades på UFS egen undersökning som genomfördes vid UFS tält, där man frågade ett hundratal förbipasserade om vad de ansåg har varit årets största utrikespolitiska händelse. Den är alltså inte vetenskapligt baserad men hyffsat pålitlig måste jag säga.

Intressant fakta är att vi hade bland den stora skara massan som kommit, Inga-Britt Ahlenius i publiken!

För att se hela debatten, klicka här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar