torsdag 12 december 2013

Mentorskap åt ungdomar


Igår hade projektet "Face to face" sin avslutning. Det var ett projekt initierat av Byrån mot disktriminering i Östergötland. Deras syfte var att låta ungdomar med utländsk bakgrund träffa lokalpolitiker i Norrköpings eller Linköpings kommun. Jag har alltså under hösten haft en s.k. adept som kunnat följa mig i mina politiska uppdrag. Vi har fikat vid ett par tillfällen för att kunna diskutera om vad det innebär att vara politiker. Vilka väljer att bli politiker? Hur kommer man in i politiken? Hur gör man om man vill påverka i samhället? Det var många frågor som ställdes av min adept och jag försökte svara så gott jag kunde.

Det var ett jättespännande projekt som verkligen tog tag i det problem vi ser idag. Att allt färre ungdomar engagerar sig politiskt. Att ungdomar med utländsk bakgrund tycks ha svårare att engagera sig i lokalpolitiken än svenska ungdomar. Att lokalpolitiker med utländsk bakgrund är underrepresenterade i 10 av Östergötlands 13 kommuner. 

Byrån mot diskriminering är en ideell förening som arbetar för mänskliga rättigheter och mot diskriminering. Idén till projektet föddes i samband med att underrepresentationen av ungdomar med utländsk bakgrund i lokalpolitiken uppmärksammats som ett demokratiproblem av flera av Byråns egna styrelseledamöter som själva är eller har varit engagerade i lokalpolitiken. 




Genom mötena skulle ungdomarna få en inblick i hur olika politiska beslut fattas, hur man kan engagera sig politiskt, eller hur man får möjligheten att framföra sina synpunkter kring frågor som rör ungdomsfrågor i kommunen. Ungdomarna som deltog i mentorskapsprogrammet var alla utlandsfödda eller hade utlandsfödda föräldrar och hade själva anmält sitt intresse av att delta i mentorskapsprogrammet. 

Inför varje mentorsträff förbereddess ungdomarna, genom att i grupp diskutera en aktuell fråga i kommunen kopplad till mänskliga rättigheter, diskriminering och ungdomars situation, frågor som de sedan kunde ta upp med mig under mentormötena. 




Sista träffen var en gemensam middag med efterföljande utvärdering. Under middagen hade alla partier även möjligheten att presentera sitt partiprogram. Det var ett väldigt bra arrangerat projekt som förde samman ungdomar med utländsk bakgrund med lokalpolitiker. Jag kommer ha fortsatt kontakt med min adept, Alen. Lika mycket som han lär sig av mig, lär jag mig av honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar