torsdag 13 maj 2010

Arbetsmarknaden är ett jävla skämt!



Dagens arbetsmarknad är ett jävla skämt. En av fyra ungdomar är arbetslösa. Siffran har varit samma oavsett om sossar eller moderater har styrt arbetsmarknadspolitiken, eftersom politiken varit densamma!

Idag sätter jag på mig den gröna näsan som en tydlig protest mot dagens arbetsmarknad. Efter 5 års studier utomlands var det inte precis det här jag hade förväntat mig att arbetsmarknaden skulle se ut. Jag trodde att utbildning och kompetens spelade roll men det verkar det inte göra idag. Det har rent av varit skitsvårt att komma in på arbetsmraknaden i Sverige. Visst tänker ni att det beror på finanskrisen men ha då i åtanke att med dagens regering har vi ändå mer sysselsatta nu, i LÅGKONJUNKTUR (som ansetts vara en av de värsta sedan 1930-talets depression), än när de röda regerade i HÖGKONJUNKTUR!!!

Vad är det då som inte fungerar? Centerpartiets ungdomsförbund har uppmärksammat några problem. Exempelvis finns det något som heter LAS (lagen om anställningskydd) som hindrar mig och många andra unga från att komma in på arbetsmarknaden. I dagens samhälle behåller man hellre en ineffektiv arbetare som arbetat likadant i tjugo år än någon som är ny, kompetent och ung för att erfarenhet saknas! För hur ska man få erfarenhet om man inte ens kan komma in på arbetsmarknaden??? Bort med LAS som har turordningsregeln som säger att sist in är först ut, även om man är mer kompetent än någon som jobbat längre.

Ett annat problem är de höga ingångslönerna. Sänker man dem, kan man som företagare lättare ha råd att anställa en ung, vilket ger oss chansen att komma in och få erfarenhet. Jag tar hellre än lägre lön än den som arbetat längre för att sedan kunna arbeta mig upp. Idag är det knappt någon löneskillnad på den som arbetat i 10 år och den som knappt jobbat ett år.


Kort sagt: Hellre EN FOT INNE än BÅDA UTANFÖR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar