lördag 22 november 2014

Hagaberg - boende för ensamkommande flyktingbarn



I veckan var jag på ett över två timmar långt verksamhetsbesök på boendet Hagaberg. Där bor ensamkommande flyktingbarn från Eritrea, Somalia och Afghanistan. 

Boendet är igång sedan 4 månader och jag var där som ledamot i omsorgsnämnden. Jag ville veta hur ungdomarna hade det på boendet, om de trivdes och hur de upplevde kontakten med det svenska samhället. 

Besöket är en del av den uppföljning som omsorgsnämnden gör för sina verksamheter. Alla svar, tankar och uppkomna frågor kommer att sammanställas i en rapport som nämnden kommer att ta del av. Troligtvis blir detta klart till nästa sammanträde.

Kort kan jag säga att besöket var mycket trevligt och intressant. De ungdomar jag hade i min grupp pratade mest om möjligheten till fritidsaktiviteter, regler kring fickpengar och behovet av rutiner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar