fredag 18 juli 2014

58 dagar kvar till nästa val!

58 dagar kvar till nästa val! Det är helt otroligt vad tiden rusar iväg. Man hinner knappt sätta sig ner för att utvärdera föregående val innan nästa val kommer ifatt en. Den senaste tiden har gått åt att planera höstens valrörelse. Det har inneburit kampanjplaner, skissning av flygblad, utformning av foldrar och affischer och mycket mycket mer.

Jag kandiderar själv igen! Mitt huvudfokus ligger på landstingsvalet där jag är tvåa på valsedeln för Linköpings valkrets. I Östergötland har vi fem valkretsar och jag siktar på att komma in i landstingsfullmäktige på Linköpings mandat. Idag har vi två mandat och målet är att behålla åtminstone två mandat. Jag är också på sjuttonde plats till Linköpings kommunfullmäktige.

Landstinget i Östergötland har idag ansvar över hälso- och sjukvården, inklusive tandvården. De har också ansvar för all kollektivtrafik i länet. Från och med 1 januari 2015 bildas Region Östergötland. Landstinget i Östergötland och Regionförbundet Östsam kommer då att slås ihop för att ge arbetet med Östergötlands utveckling större kraft. Hälso- och sjukvården kommer dock att fortsätta att drivas som vanligt, men regionen kommer även att ta över ansvaret för de regionala utvecklingsfrågorna.

Kort innebär förändringen att den nya regionen kommer att 1) ansvara för hälso- och sjukvårdsfrågor, 2) kollektivtrafik samt 3) regional utveckling och tillväxt. Den största förändringen handlar alltså om de regionala utvecklingsfrågorna som får större kraft genom att kompetens och resurser samlas från två organisationer. Det gör också att möjligheten till samordning blir bättre. I en region blir inflytandet över utvecklingsfrågorna även mer demokratiskt genom direktvalda politiker.

Landstingsfullmäktige kommer därför att bli REGIONfullmäktige. Blir jag vald till regionfullmäktige kommer jag som regionalpolitiker att få ansvar för fler frågor än idag. Jag hoppas därmed att de debatter vi kandidater blir inbjudna till kommer att innehålla fler frågor än hälso- och sjukvårdsfrågor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar